Sunday, May 29, 2011

The Tourist



Gandingan mantap di antara Johnny Depp dan Angelina Jolie ini sememangnya menjadi. Filem ini mempunyai plot yang amat tersusun dengan kejutan-kejutan yang tidak disangka dan disudahi dengan baik sekali.


Filem yang berlatarbelakangkan Bandar Venice ini sememangnya berjaya menarik perhatian saya dengan paparan landskap bandar yang unik. Suasana di situ membuatkan saya teringat akan salah sebuah planet di dalam siri Star Wars di mana keseluruhan planet itu adalah sebuah negara yang bangunan-bangunannya dikelilingi air. Bagi saya, suasana itu cukup menenangkan dan romantik sekali.


Namun, di sebalik ketenangan itu sebenarnya terselit satu konflik dan konspirasi yang cukup besar. Seorang penipu sedang cuba menutup tirai di atas sebuah jenayah yang telah dilakukan. Di dalam proses itu, dia terjebak di antara pihak berkuasa dan juga orang yang telah ditipunya iaitu seorang penjenayah besar.


Percaturan yang dilakukan amat menjadi. Pihak berkuasa dan juga penjenayah besar itu telah dipergunakan sebagai buah caturnya. Sebuah penyudah yang amat bijak.


Mungkin sesetengah penonton sudah dapat menjangka kesudahan cerita ini. Saya sendiri juga sudah dapat mengagak apa kesudahannya sebaik watak yang dimainkan Johnny Depp muncul. Namun begitu, filem ini tetap mengajak saya kepada sesuatu. Oh, betapa teringinnya saya untuk menjejakkan kaki ke kota Venice!

No comments:

Post a Comment