Friday, October 15, 2010

Detective Dee: The Mystery of the Phantom of Flame

Detektif Dee tidak menyelesaikan masalah secera deduktif sepertimana Sherlock Holmes. Andai dinilaii, tiada apa-apa yang istimewa berkenaan detektif ini melainkan pedang istimewa yang dihadiahkan oleh seorang maharaja kepadanya. Pedang itu dapat mengesan sebarang retak pada senjata pihak lawan dan memanipulasi kelemahan tersebut lantas menghancurkan senjata pihak lawan dari dalam.

Ada lagenda mengatakan bahawa pedang itu dapat mengesan jika seseorang berbohong. Jadi, yang istimewanya adalah pedang tersebut. Bukanlah tuannya. Detektif Dee adalah ibarat penyiasat yang biasa-biasa sahaja yang mempunyai akses-akses ke atas sumber-sumber tertentu untuk membantu kesnya.

Andai dia adalah seorang yang luarbiasa, sudah tentu dia sudah dapat menyelesaikan kes tersebut dari awal lagi. Motif penjahat sebenar adalah terlalu jelas. Dendam.

Filem ini adalah gabungan di antara fakta dan juga fiksyen. Maharani Wu adalah satu-satunya wanita yang pernah menjadi pemerintah China. Itu adalah fakta. Detektif Dee pula adalah watak fiksyen yang sengaja dicipta sebagai penentang Maharani Wu di atas kekejaman yang pernah dilakukan Maharani tersebut. Namun, di dalam filem ini, Detektif Dee telah membantu Maharani Wu untuk menyelesaikan kes satu kes pembunuhan di hari-hari terakhir sebelum pemasyhuran Maharani Wu sebagai pemerintah China.

Sulaman fakta dan fiksyen telah menjadikan filem ini sebagai sesuatu yang luarbiasa. Maharani Wu sebenarnya adalah titik tolak kepada perubahan pemikiran di dalam masyarakat China. Tatkala itu, wanita mula diberi ruang yang saksama dan diberi status sosial yang lebih baik. Namun, perubahan itu tidak datang dengan harga yang murah. Beberapa nyawa terpaksa digadaikan.

Untuk mencapai kuasa mutlak, semua perkara boleh digadaikan.

Kehadiran Detektif Dee adalah simbolik untuk mengimbangi kekejaman yang telah dilakukan. Maharani Wu akhirnya menjadi pemerintah dengan bantuan orang yang pernah cuba menentangnya lapan tahun yang lalu.

Lupakan kegelapan semalam dan lihatlah kecerahan hari esok.

No comments:

Post a Comment