Sunday, April 24, 2011

Black Swan


Wow! Tiada apa lagi yang dapat saya katakan tentang filem yang banyak memenangi anugerah ini. Sebuah psiko-thriller yang cukup gelap sehingga di satu saat penonton akan ditarik masuk ke dalam minda watak utama yang cukup kompleks.

Sebuah filem yang cukup gila. Permainan minda yang ditonjolkan mengajak kira muhasabah diri akan betapa kentalnya diri kira apabila berhadapan dengan tekanan.

Di dalam cerita ini, Nina Sayers (Natalie Portman) merupakan seorang gadis yang berbakat di dalam tarian balet. Apabila melakukan sesuatu, dia amat mementingkan kesempurnaan. Tanpa disangka, obsesinya untuk mengejar kesempurnaan akhirnya memakan diri.

Dia terpilih untuk menjadi Queen Swan di dalam teater balet The Swan Lake. Di dalam teater itu dia perlu memainkan dua watak iaitu The White Swan dan The Black Swan. Tatkala mendalami kedua-dua watak itu, dia berhadapan dengan kembara imaginasi yang cukup gila. Daripada seorang yang naif, lembut dan baik hati, perlahan-lahan dia dimamah metamorfosis sikap yang bertentangan. Perlahan-lahan dia menjadi The Black Swan.

Cerita ini mengingatkan saya kepada orang-orang yang pentingkan kesempurnaan di luar sana. Perfectionist merupakan orang yang lemah kerana sentiasa dilanda was-was. Itu tidak sempurna. Ini tidak cukup. Akhirnya, dia tenggelam di dalam perasaan was-was itu dan menjadi fobia terhadap apa-apa sahaja. Hampir semua perkara dianggap ancaman kepada kesempurnaan yang dikecap.

Jadi, sekiranya anda adalah seorang yang perfectionist, rajin-rajinlah muhasabah diri. Anda mungkin adalah The Black Swan yang seterusnya!

No comments:

Post a Comment