Tuesday, March 29, 2011

Rango

Pada asalnya, dia tidak mempunyai nama. Dia hanyalah seekor sesumpah peliharaan yang hidup aman damai di dalam sebuah akuarium bersama-sama dengan permainannya.


Segala-galanya berubah apabila dia ditimpa kemalangan. Hidupnya menjadi kucar-kacir namun kerana kucar-kacir itulah hidupnya dipenuhi dengan warna. Dia juga mendapat sebuah nama...Rango!


Filem animasi ini mempunyai mesejnya yang tersendiri. Di dalam hidup ini, kita berhadapan dengan dua pilihan. Pilihan pertama adalah untuk hidup bersama-sama dengan orang lain, berhadapan dengan pelbagai konflik yang memeningkan kepala, berjaya menyelesaikan konflik dan diiktiraf sebagai sebahagian daripada masyarakat tersebut dan akhirnya menemui siapa diri kita yang sebenar. Pilihan kedua adalah meninggalkan masyarakat tersebut, memencilkan diri bak kera sumbang, hidup tenang tanpa sebarang gangguan tetapi akhirnya hilang identiti dan jatidiri.


Rango mengajar kita erti kehidupan. Erti hidup bermasyarakat. Erti diri.


Sebuah filem yang membuatkan penonton tidak kering gusi tetapi di dalam masa yang sama sarat dengan mesej-mesej yang membuatkan kita terfikir sejenak. Bagi yang membuat kajian, pasti akan bertemu dengan unsur-unsur biblikal yang cuba disampaikan melalui filem ini terutama yang berkaitan dengan pembangkitan semula.


Ya, kita boleh tertawa tetapi di dalam tawa itu, luangkan masa sejenak untuk berfikir tentang isi dan kandungan filem ini. Ada yang tersirat di sebalik yang tersurat.


Akhir kata, Don't tango with the Rango!

No comments:

Post a Comment