Sunday, November 28, 2010

The Next Three Days

Filem bercorak drama dan thriller ini begitu sinonim dengan hero-hero tua seperti Russell Crowe dan juga Mel Gibson. Barangkali sudah menjadi satu trend di masa kini di mana hero-hero tua akan dipasangkan dengan aktres yang muda jelita. Elizabeth Banks sememangnya begitu cocok sebagai pasangan Russell Crowe di dalam filem ini.
Secara ringkasnya, filem ini menceritakan tentang kesungguhan seorang suami yang mahu membebaskan isterinya daripada penjara. Dia percaya isterinya itu tidak bersalah sedangkan bukti-bukti menjurus kepada perkara yang sebaliknya. Apabila rayuan terakhirnya kepada mahkamah ditolak, dia akhirnya memilih jalan sendiri untuk membebaskan isterinya itu.

Untuk itu, dia telah mempelajari selok-belok penjara di mana isterinya ditempatkan dan kawasan sekitarnya. Rancangan dibuat dengan begitu teliti mengingatkan saya tentang siri Prison Break.

Setelah beberapa kali mencuba, akhirnya dia berjaya lolos bersama-sama isterinya. Suatu kisah yang menjadi pengajaran bahawa sistem keadilan yang lebih condong kepada menghukum kadang-kadang sebenarnya telah melakukan suatu kezaliman. Di dalam sistem keadilan Islam, hakim yang tersalah memaafkan adalah lebih baik daripada hakim yang tersalah menghukum. Sama-samalah kita menilai.
Di dalam filem ini, mungkin para hakim tidak dapat dipersalahkan sepenuhnya. Pihak pendakwaan terutama sekali pegawai penyiasat turut menanggung tanggungjawab yang sama. Barangkali kerana terlalu gopoh mahu menghukum, kita terlepas pandang perkara-perkara kecil yang boleh mengubah segala-galanya. Mungkin juga kita melihat perkara tersebut, tetapi kita takut untuk menerima hakikat kerana kita hanya mementingkan diri sendiri dan bukannya kebenaran.
Bagi saya, filem ini mempunyai banyak pengajaran. Cinta dan kasih sayang seorang suami terhadap isterinya. Kerapuhan sistem keadilan yang semata-mata berdasarkan rasional. Kesungguhan dan kepercayaan.
Tonton filem ini dan nilailah sendiri.

No comments:

Post a Comment